30 maart 2023

Zoals jullie weten werden we op 6 december wakker met een cyberaanval. De toepassingen die bij Digipolis stonden werden hierdoor onbruikbaar gemaakt waardoor onze medewerkers voor tal van zaken terug naar papier moesten grijpen en alternatieven moesten uitdokteren om de zorg voor onze klanten te kunnen blijven garanderen.

Zorgbedrijf Antwerpen is al een tijdje bezig om een aantal IT-toepassingen op hun eigen omgeving te laten draaien. Doordat deze dus niet meer onder het beheer van Digipolis staan, zijn toepassingen zoals Outlook (mail), Sharepoint, CRM, SAP, Soft-N en e-trans gelukkig niet besmet geraakt. Deze programma’s werken dan ook zonder enig probleem.

Echter, onderstaande toepassingen staan wel nog onder beheer van Digipolis en ondervinden daarom dan ook heel veel last van de aanval:

  • Mijn Planning
  • Zorgdossier
  • M3M (medicatie)
  • Recreatex (kassa)
  • Apotheek
  • Planon
  • Mijn loonbrief
  • 3P

Hoe is de situatie op dit moment?

Ondertussen heeft ICT samen met haar leveranciers de volgende zaken al terug in orde gebracht: 

  • Je kan terug in Mijn Planning en de ESS-app. Deze open je nog steeds op dezelfde manier: snelkoppeling 'Mijn Planning' op je smartphone of tegel 'Mijn Planning' op het Medewerkersportaal. Medewerkers kunnen hun verlof terug aanvragen, contracturen en rooster zien ... Ook de koppeling tussen de planning en HR gebeurt ondertussen automatisch waardoor de verwerking van je gegevens opnieuw automatisch gebeurt.

  • Het woonzorgdossier staat sinds begin van het jaar terug online waardoor de zorgplanning en communicatie terug digitaal verloopt, inclusief de koppelingen met randsystemen.

  • Voor de medicatie werd in het kader van deze crisis een samenwerking met de firma Multipharma opgezet. Tussen vrijdag 13 januari en 21 januari zal de medicatie in al onze woonzorgcentra via deze nieuwe leverancier worden aangeleverd. Aangezien we met een nieuwe leverancier werken kan de kleur, vorm of smaak van de toegediende medicatie echter verschillen tegenover de oorspronkelijke medicatie. Het betreft dan geen foute medicatie maar bijvoorbeeld hetzelfde medicijn in een generische variant of van een ander merk. 

  • De kassa's werken opnieuw overal. Betalen met Bancontact is overal mogelijk, ook in De Schakel.

  • De data op de Z-schijf hebben we kunnen recupereren en wordt momenteel aan de diensten ter beschikking gesteld op hun desbetreffende Sharepoint-sites.
     
  • Callcenter: De infrastructuur van het callcenter werd met succes opnieuw opgezet zodat de Zorgcentrale, KCC, MCC terug naar hun oude werkwijze kunnen. 

Goed nieuws ...

Mijn loonbrief: Jouw loonbrieven van november & december 2022 en januari & februari 2023 zijn nu beschikbaar. Ook jouw belastingfiche 2022 kan je in Docbox terugvinden:

  • Ga naar je DocBox door in te loggen op het intranet en klik op de tegel Mijn loonbrief.
  • Ben je jobstudent of reeds uit dienst ga dan via http://docbox.zorgbedrijf.be  en klik op eID / itsme.
  • Bij vragen contacteer je het Medewerkerscontactcenter op 03 431 90 00 of via mcc@zorgbedrijf.be.
  • Bij technische problemen (inloggen), gelieve een ICT-ticket aan te maken of onze ICT-Helpdesk te contacteren op 03 431 37 37.

Planon: Meldingen van herstellingen en klusjes worden opnieuw geregistreerd in Planon (nieuwe cloudversie). In eerste instantie enkel via KCC, die alle meldingen registreert in Planon en doorzet aan de Technische dienst. Die neemt verdere opvolging op. Volgende stap is dat we een nieuwe Planon-App aan iedereen aanbieden, zodat jullie opnieuw zelf herstellingen en klusjes kunnen registreren. Die app zal automatisch op jullie werk smartphone worden toegevoegd. Planning hiervoor is voorzien eind april.

Waar zijn we nog mee bezig?

  • Specifieke applicaties zoals 3P, contactboek, ... worden ook de komende weken aangepakt. We bekijken nog of we deze opnieuw online brengen of dat we ze opnieuw bouwen in onze eigen omgeving en als app ter beschikking stellen.
     
  • Rapportering: De rapporteringsomgeving wordt momenteel overgezet naar PowerBi en de eerste rapporten worden momenteel terug aangeleverd. Hier zullen we nog een tijd zoet mee zijn maar stap voor stap worden de rapporten opnieuw opgebouwd en aangeleverd.

Een vraag van klanten?

  • De klantendienst is opnieuw bereikbaar via  03 431 31 31 (Zorgbedrijf Antwerpen) en  03 431 31 32 (Zorgbedrijf Vlaanderen). Nummers van dienstencentra die werden doorgeschakeld, worden nu opnieuw geleid naar het KCC. Op drukke momenten kan de klantendienst een oproep echter niet in de wachtrij zetten. De lijn wordt dan afgebroken. Raad klanten aan dan opnieuw te proberen, best in de namiddag. 
     
  • Mijn Zorgbedrijf kan slechts beperkt gebruikt worden:
    • Nieuwe gebruikers kunnen zich voorlopig niet registreren.
    • Bestaande gebruikers kunnen zich wel aanmelden, maar kunnen alleen hun facturen raadplegen. 'Mijn agenda' raadplegen of middagmenu's reserveren en betalen via 'Mijn maaltijden' kan voorlopig ng niet, maar we verwachten dat dit snel opgelost zal zijn.

Verder willen we jullie van harte bedanken voor het geduld en de extra's die van jullie gevraagd worden om onze klanten te blijven bedienen, alsook de vele steunbetuigingen naar onder andere ICT toe.