Zoals jullie weten werden we op 6 december wakker met een cyberaanval. De toepassingen die bij Digipolis stonden werden hierdoor onbruikbaar gemaakt waardoor onze medewerkers voor tal van zaken terug naar papier moesten grijpen en alternatieven moesten uitdokteren om de zorg voor onze klanten te kunnen blijven garanderen.
Zorgbedrijf Antwerpen is al een tijdje bezig om een aantal IT-toepassingen op hun eigen omgeving te laten draaien. Doordat deze dus niet meer onder het beheer van Digipolis staan, zijn toepassingen zoals Outlook (mail), Sharepoint, CRM, SAP, Soft-N en e-trans gelukkig niet besmet geraakt. Deze programma’s werken dan ook zonder enig probleem.
Echter, onderstaande toepassingen staan wel nog onder beheer van Digipolis en ondervinden daarom dan ook heel veel last van de aanval:
Ondertussen heeft ICT samen met haar leveranciers de volgende zaken al terug in orde gebracht:
Je kan terug in Mijn Planning en de ESS-app. Deze open je nog steeds op dezelfde manier: snelkoppeling 'Mijn Planning' op je smartphone of tegel 'Mijn Planning' op het Medewerkersportaal. Medewerkers kunnen hun verlof terug aanvragen, contracturen en rooster zien ... Ook de koppeling tussen de planning en HR gebeurt ondertussen automatisch waardoor de verwerking van je gegevens opnieuw automatisch gebeurt.
Het woonzorgdossier staat sinds begin van het jaar terug online waardoor de zorgplanning en communicatie terug digitaal verloopt, inclusief de koppelingen met randsystemen.
Voor de medicatie werd in het kader van deze crisis een samenwerking met de firma Multipharma opgezet. Tussen vrijdag 13 januari en 21 januari zal de medicatie in al onze woonzorgcentra via deze nieuwe leverancier worden aangeleverd. Aangezien we met een nieuwe leverancier werken kan de kleur, vorm of smaak van de toegediende medicatie echter verschillen tegenover de oorspronkelijke medicatie. Het betreft dan geen foute medicatie maar bijvoorbeeld hetzelfde medicijn in een generische variant of van een ander merk.
De kassa's werken opnieuw overal. Betalen met Bancontact is overal mogelijk, ook in De Schakel.
Mijn loonbrief: Jouw loonbrieven van november & december 2022 en januari & februari 2023 zijn nu beschikbaar. Ook jouw belastingfiche 2022 kan je in Docbox terugvinden:
Planon: Meldingen van herstellingen en klusjes worden opnieuw geregistreerd in Planon (nieuwe cloudversie). In eerste instantie enkel via KCC, die alle meldingen registreert in Planon en doorzet aan de Technische dienst. Die neemt verdere opvolging op. Volgende stap is dat we een nieuwe Planon-App aan iedereen aanbieden, zodat jullie opnieuw zelf herstellingen en klusjes kunnen registreren. Die app zal automatisch op jullie werk smartphone worden toegevoegd. Planning hiervoor is voorzien eind april.
Verder willen we jullie van harte bedanken voor het geduld en de extra's die van jullie gevraagd worden om onze klanten te blijven bedienen, alsook de vele steunbetuigingen naar onder andere ICT toe.